Stoorsignaal zoekantenne

In mijn zoektocht naar de stoorsignalen op 7 Mhz, had ik de nodige middelen nodig om deze signalen te lokaliseren. Rik, ON7YD  suggereerde mij een ferriet staaf te gebruiken. Ik ging daarom op zoek naar een bouwbeschrijving in het ARRL antenna handboek. Daarin wordt een hoofdstukje verzorgd over ARDF. Ik bouwde een variant op de loopstick antenna .
Een afgestemde kring (op 7 Mhz) wordt gekoppeld via een koppellus naar de ontvanger. De richtkarakteristiek van een loopstick antenne is typische cardio duo lus met een uitgesproken minimum in de lengteas van de loopstick antenne. De loop wordt gevormd door een 18 tal windingen, gewikkeld op de staaf en afgestemd door een trimmer van +- 120 pF. De koppellus (3 windingen) centraal op de staaf zorgt voor de koppeling. Voor het geheel af te stemmen gebruikt u een Griddipmeter. Een koppellus (3 windingen) op de griddipper volstaan om een uitgesproken dip te zien. Eventueel sluit u een 3 dB coupler aan tussen de Griddipper en de antenne. U kunt dan de afgelezen frequentie (scoop met counter) zien van de griddipper. U ziet ook de amplitude toenemen naarmate dat u het resonantie punt nadert (parallelkring). De trimmer met BNC connector worden ingebouwd in een kleine PVC behuizing en de staaf zelf werd ondergebracht in een PVC diameter 50 mm buis. De staaf wordt op zijn plaatst gehouden door twee 45 mm lavabo afsluitdopjes met in hun centrum twee isoleer tullen gekleefd. (diameter 10 mm).
Patrick, ON8BB heeft mij zijn gebruik van zijn draagbare Yeasu toegezegd. Zien wat het gaat geven. Wordt vervolgd.

20090427b_001

Image 1 of 2