Een FET meten is zeer eenvoudig,als je weet hoe,en over een analoog metertje beschikt dat echter wel MET 3V moet meten in het weerstandsbereik,m.a.w. er moeten twee batterijtjes inzitten van 1,5V. Desnoods neem je een 3V-bron,een 500 ohm weerstand en een losse mA meter voor 10 mA.
Bij een gewone multimeter is in de stand”ohm” de rode testpin de (-)pool.
Sluit even de Drain/Gate kort met een testpin of iets anders.
Zet de rode pin op de Source.Zet de zwarte pin op de Drain:dat moet oneindig zijn(gesperd).
Let op;bij veel Fet’s zit er inwendig een inverse diode.Als je dus verkeerd aansluit,zal dat steeds geleiden.De diode weet je…
Houdt de rode pin op de Source,en raak even met de zwarte pin de GATE aan.Blijf dan van de Gate af.
Meet nu met de zwarte pin op de Drain.Er zal een zeer kleine weerstand zijn.(Geleiding).
Sluit terug even de Gate/Drain kort,en hij zal weer gesperd zijn.
Met een meettoestel dat met 1,5 v werkt,gaat het echt niet.
Succes,Eddy
De beschreven procedure werkt blijkbaar niet voor alle Fet’s.Voor eindtorren,van het IRF…tyupe,geen probleem.Het zijn de kleintjes die moeilijk doen.Er is inderdaad een enorme spreiding van gate/source-cutoff spanning.
Een BF245 bvb,heeft slechts 0,8V nodig.
Maar een BFW10 heeft 8V nodig.
BFR29:<4V/BFW11:6V/BFW13:1,2V/BSV80:5V/2N3819:8V
Besluit:Niet voor alle geldig.Wel eenvoudige “Field-test” voor eindtrappen van bvb voskes.
Voor de onhandelbaren,doe je als volgt voor een vlugge test:Sluit de ohmmeter aan tussen S en D.
Raak met de vingertop de gate aan.
Naargelang de brom die je induceert,zal de fet soms sperren(oneindig)of soms sluiten(een paar ohms)Afhankelijk van “het toeval” De brom heeft soms positieve en soms negatieve maxima.
Eddy